سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهداشت آب و فاضلاب

آیا تی دی اس یک معیار مناسب برای سنجش کیفیت آب است؟

سختی سنج یا TDS

اکثر شرکت هایی که کار تصفیه آب شهری را انجام میدهند، سنجش میزان سختی آب مصرفی یا همان تی دی اس (TDS) را به عنوان روش اصلی سنجش کیفیت آب قرار میدهند و از این روش برای تایید کیفیت مطلوب آب استفاده میکنند. اما آیا میدانید که علت آن چیست؟

اولاً این شرکت ها دارای دستگاه های پیشرفته تصفیه آب نیستند. دوماً عمل سنجش میزان سختی آب مصرفی کار آسانی است و از نظر اقتصادی ارزان و کاملاً مقرون به صرفه است. 

اما باید بدانید که این روش یک معیار خوب و مناسب برای سنجش میزان کیفیت آب نیست و پارامترهای بسیار محدودی را از نظر کیفیت آب بررسی میکند. در ادامه این مطلب توضیحی درباره اینکه سختی آب تی دی اس (TDS) چیست و تا چه اندازه می تواند معیار مناسبی برای سنجش کیفیت آب باشد، آورده ایم.

منظور از سختی آب مصرفی چیست؟

سختی آب تی دی اس (TDS) شامل نمک های معدنی و مقادیر کمی مواد آلی است که در آب حل شده اند. ترکیبات اصلی معمولا کاتیون ها، کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، آنیون های کربنات، بی کربنات، کلرید، سولفات و به ویژه در آب های زیرزمینی نیترات هستند. واحد سختی آب مصرفی معمولا میلی گرم بر لیتر (mg/L) یا ppm است.

به طور معمول آب معدنی طبیعی و آب شیر می تواند سختی آبی یا همان تی دی اس (TDS) بین 100 تا 200 میلی گرم بر لیتر داشته باشد. در مناطقی که غلظت مواد معدنی بالا است، سختی آب طبیعی شیر نیز می تواند به طور قابل توجهی بالاتر باشد. فناوری های تصفیه آب مانند سیستم اسمز معکوس، تقطیر آب و تبادل یونی می توانند میزان سختی آب را تا صفر میلی گرم بر لیتر کاهش دهند، لازم است بدانید که فیلترهای کربن فعال، سختی آب را کاهش نمی دهند و تاثیر چندانی روی سختی آب ندارند.

بالا بودن میزان سختی آب مصرفی (TDS) خوب است یا بد؟

همانطور که بالا بودن میزان سختی آب در بطری های آب معدنی امری مثبت است، در آب شیر نیز همین گونه است و امری مثبت به شمار می آید. بسیاری از موسساتی که کیفیت آب را تنظیم می کنند، مقدار سختی آب مصرفی 600 میلی گرم بر لیتر را کاملا بی خطر و 2000 میلی گرم بر لیتر را برای استفاده موقت در زمانی که نوع دیگری از آب در دسترس نیست، ایمن می دانند.

برای مقادیر کمتر از 600 میلی گرم بر لیتر، مدارک قطعی وجود ندارد که نشان دهد سختی آب مصرفی باید تغییر کند ولی تحقیقات زیادی انجام شده و به موضوع کمبود مواد معدنی در آب مصرفی پرداخته است.  با این وجود بالا بودن میزان برخی از ترکیبات مانند کلسیم، ممکن است بر سلامت آب تاثیر بگذارد ولی تی دی اس (TDS) یک شاخص بسیار مبهم است، زیرا پارامترها و اجزای مختلفی که مقدار سختی آب نهایی را تشکیل می دهند را مشخص نمی کند.

در مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفت به نتایج زیر دست یافتند: (بر حسب mg/L)

  • 50-300: عالی
  • 300-600: خوب
  • 600-900: متوسط
  • 900-1200: ضعیف
  • 1200 به بالا: غیرقابل قبول

چرا شرکت های تصفیه آب، سختی آب را یک استدلال و معیار برای تصفیه آب می دانند؟

دلیل این امر ساده است، چون این آزمایش ارزان و راحت است. یک سختی سنج آب را می توان با قیمتی پایین خریداری کرد و هر کسی می تواند از آن استفاده کند و در خانه میزان سختی آب را بسنجد. آزمایش های واقعی برای اندازه گیری کلر، سموم دفع آفات و داروهای مهم برای تعیین کیفیت آب به آزمایشگاه های پیشرفته و گران قیمت نیاز دارند. در حقیقت سازمان آب باید روزانه کیفیت آب را بررسی کند و موظف است سالانه گزارشی از کیفیت آب ارائه دهد.

در کشورهای پیشرفته کنترل آب مصرفی مردم به شکلی که در بالا گفته شد صورت می گیرد، اما در کشورهایی که زیر ساخت نامطلوبی دارند، مصرف کننده خودش باید جوانب احتیاط را رعایت کند. در ادامه مطلبی در مورد اینکه سختی گیر چیست و چه کاری انجام میدهد را برای شما عزیزان قرار میدهیم که در صورت علاقه مندی میتوانید آن را نیز مطالعه نمایید.

برای انجام آزمایش دقیق کیفیت آب چه کاری باید انجام دهیم؟

در نهایت باید بگوییم که کیفیت آب بسیار مهم است و برای آزمایش کیفیت آب یا باید سختی آب را به عنوان شاخص در نظر بگیرید و با توجه به مطالعه سازمان بهداشت، کیفیت آب خود را بسنجید، یا این که از سایر ابزارآلات مربوط به این امر برای تکمیل نتایج خود استفاده کنید.

نتیجه گیری برای میزان سختی آب

نگران نباشید! میزان تی دی اس (TDS) بالا عموماً بدین معنی است که میزان مواد معدنی موجود در آب مصرفی شما، بالا است و جالب است بدانید که مواد معدنی مورد نیاز شما علاوه بر این که در آب مصرفی شما وجود دارد، می تواند توسط غذا نیز تامین گردد. با این وجود باز هم افراد زیادی هستند که با کمبود مواد معدنی مواجه هستند.

یکی از دلایل آن این است که نمی دانیم از هر کدام از مواد معدنی مورد نیاز بدن، به چه میزان در آب مصرفی ما موجود است، برای همین است که سیستم اسمز معکوس بهترین راه برای مقابله با این مشکل است. شما می توانید با یک سختی سنج آب، میزان سختی آب خود را بسنجید، ولی نمی دانید که چه مقدار از آن منیزیم است و چه مقدار از آن سنگ آهک است، در نتیجه سیستم اسمز معکوس با حذف مواد مضر از آب، اضافه کردن مواد معدنی، تنظیم مواد معدنی مورد نیاز و در مرحله آخر فیلتراسیون، بهترین روش برای حفظ سلامت شما هست. برای آشنایی با مبحث فیلتراسیون میتوانید به صفحه مربوط به اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون مراجعه کنید و تمامی اطلاعات لازم در مورد آنها را به دست آورید.