سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهداشت آب و فاضلاب

تصفیه فاضلاب صنعتی چیست و چرا باید انجام شود؟

تصفیه فاضلاب صنعتی

همانطور که میدانید امروزه با افزایش جمعیت و پیشرفت صنعت و فنّاوری، مصرف آب افزایش یافته است. این افزایش روز افزون مصرف آب، سبب افزایش تولید فاضلاب شده و ترکیب شدن فاضلاب تولید شده با منابع طبیعی، آلودگی بیشتری را برای محیط زیست به ارمغان آورده است. آلوده شدن محیط زیست نیز مستقیما بر روی سلامت انسان ها و سایر موجودات زنده تاثیر می گذارد. برای حل این مشکل میتوان بسته به نوع فاضلاب از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی یا صنعتی استفاده کنید. اگر نمی دانید پکیج تصفیه فاضلاب چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است، پیشنهاد میکنیم که با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

تصفیه فاضلاب صنعتی 

تصفیه فاضلاب صنعتی یعنی تصفیه آب‌هایی که در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. در بعضی موارد فاضلاب صنعتی جزو خطرناک ترین نوع فاضلاب‌ها به حساب می‌آید. تقریباً هیچ صنعتی بدون استفاده از آب نمیتواند ادامه حیات بدهد و آب مصرف شده به همراه مواد زائد سربار حاصل از تولید، تشکیل پساب داده و باید به نحوی مناسب تصفیه و سپس دفع گردد. بنابراین تصفیه فاضلاب صنعتی امری اجتناب ناپذیر برای حفظ سلامت محیط زیست است. 

با توجه به تنوع بسیار زیاد مواد شیمیایی مصرفی در صنعت و استفاده از روشهای مختلف در تولید، میزان آلودگی پساب های صنعتی بسیار متنوع است و بستگی زیادی به نوع صنعت مربوطه دارد. مثلاً در صنایع فلزی، فرایند تولید یا پوشش قطعات فلزی، مقدار زیادی پساب های آلوده به فلزات سنگین از قبیل مس، کادمیوم، نقره، جیوه، کرم و یا نیکل را ایجاد می‌کنند که این عناصر از خطرناک ترین عوامل آلاینده محسوب می شوند و اثرات ژنتیکی و یا سرطان زائی ایجاد میکنند. در صنایع لبنیات نیز مقدار زیادی چربی‌ های محلول از بخش‌ های مختلف واحد تولید وارد فاضلاب می شوند و لزوما بایستی با روش‌های مخصوص جداسازی و حذف گردند که دقیقا همین جاست که استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی اهمیت پیدا میکند.

انواع فاضلاب های صنعتی

انواع فاضلاب های صنعتی به عوامل مختلفی بستگی دارند که از بین آنها میتوان به نوع صنعت، نوع فرآیند تولید، نوع مدیریت واحد صنعتی، مساحت فضای سبز محوطه، وضعیت تاسیسات بهداشتی و ... اشاره کرد.

صنایع تولید کننده فاضلاب 

  • صنایع مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات
  • صنایع نساجی، پوشاک و چرم
  • صنایع سلولزی، چوب و کاغذ
  • صنایع شیمیایی و دارویی، نفت و زغال ­سنگ
  • صنایع محصولات کانی غیرفلزی
  • صنایع تولید فلزات اساسی
  • صنایع ماشین آلات، تجهیزات، ابزار و محصولات فلزی

روش‌های تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب های صنعتی به چند روش تصفیه می شوند که در ادامه هر کدام از روش ها را توضیح میدهیم. 

1. روش‌های فیزیکی تصفیه فاضلاب صنعتی

به روش‌هایی که طی آنها از نیروها و ویژگی‌های فیزیکی مواد برای حذف آنها استفاده می‌شود، روش‌های فیزیکی می‌گویند. آشغالگیری، دانه گیری، ترسیب شیمیایی، فیلتراسیون و ته نشینی نمونه‌هایی از روشهای فیزیکی تصفیه فاضلاب هستند.

2. روش‌های شیمیایی تصفیه فاضلاب صنعتی

به روش‌هایی که در آنها برای حذف آلاینده‌ها از مواد و واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود، روش‌های شیمیایی می‌گویند. اکسیداسیون آهن، انعقاد و لخته سازی، تنظیم pH جزء روش‌های شیمیایی محسوب می ‌گردند.

3. روش‌های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب صنعتی

به آن دسته از روش‌هایی که در آنها از فرآیندهای بیولوژیکی برای حذف آلاینده‌ها استفاده می‌شود، روش‌های بیولوژیکی می‌گویند. روش‌های بیولوژیکی را به دودسته کلی تقسیم بندی می‌نمایند که در زیر به آنها میپردازیم.

انواع روش های بیولوژوکی

الف. روشهای هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

برخی از فرآیندهای بیولوژیکی در حضور اکسیژن محلول صورت می‌پذیرد که به آنها فرآیندهای هوازی و به روش‌هایی که از فرآیندهای هوازی در آنها استفاده می‌شود، روش‌های بیولوژیکی هوازی گفته می‌شود. روش لجن فعال، لجن فعال به هوادهی گسترده، RBC، SBR، MBR نمونه‌هایی از روش‌های بیولوژیکی هوازی می‌باشند.

ب. روش‌های بی هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

به فرآیندهایی که در غیاب اکسیژن محلول توسط میکروارگانیسم‌ها اتفاق می‌افتد، فرآیندهای بی هوازی می‌گویند. در روشهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب از این فرآیندها استفاده می‌شود. روش UASB، FBR،ASBR  نمونه‌هایی از روش‌های بی هوازی تصفیه فاضلاب هستند. لازم به ذکر است که در سپتیک تانک‌ها به سبب عدم وجود اکسیژن محلول کافی فرآیند‌های بی هوازی بیولوژیکی غالب هستند.

دیگر روش های تصفیه فاضلاب صنعتی 

در ادامه برخی دیگر از روش های تصفیه فاضلاب صنعتی را بیان میکنیم:

تصفیه فاضلاب صنعتی چربگیر API

چربی و روغن‌ ها یکی از آلاینده‌ های معمول در انواع فاضلاب‌ ها هستند. به سبب کارایی و هزینه کم روش شناور سازی ثقلی، امروزه در اغلب موارد از این روش برای حذف چربی و روغن‌ ها از فاضلاب استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید از این صفحه دیدن کنید. پکیج چربی گیر فاضلاب DAF

تصفیه فاضلاب صنعتی سپتیک تانک

این روش یکی از متداول ترین روش های پیش تصفیه فاضلاب است. در این روش دو تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی همزمان انجام می‌گیرند و کلیه مواد جامد و قابل رسوب گذاری از فرآیند فاضلاب توسط ته نشینی جداسازی می شوند.

تصفیه فاضلاب صنعتی با تصفیه هوازی با سرعت بالا MBR

سیستم بیورآکتورغشایی (Membrane Bio Reactor) ترکیبی از تصفیه بیولوژیکی رشد معلق لجن فعال وفیلتراسیون غشایی است. از مزایای این سیستم استفاده از غشا‌های اولترافیلتراسیون (UF) است که قادر به حذف مواد معلق و کلوئیدی نیز هست. از این روش جهت تصفیه فاضلابهای انسانی و انواع پساب‌های صنعتی استفاده می‌شود که به دلیل اشغال فضای کم و کیفیت بالای آب استحصالی بطور روزافزونی در صنعت در حال گسترش است .

سیستم‌ های متداول تصفیه فاضلاب شامل یک تانک هوادهی، تانک ته نشینی ثانویه و در صورت امکان، فیلترهایی برای تصفیه نهایی فاضلاب هستند ولی در سیستم بیورآکتور غشایی تانک ته نشینی ثانویه و فیلترهای نهایی حذف می‌شوند.

تصفیه فاضلاب صنعتی روش تصفیه بی هوازی فاضلاب با سرعت بالا

تصفیه بی هوازی فاضلاب، روش تصفیه بیولوژیکی فاضلاب بدون استفاده از هوا یا اکسیژن است و بیشترین کاربرد آن در حذف مواد آلی داخل فاضلاب و لجن است.

سخن آخر

در پایان امیدوارم که مطالب گفته شده در این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.